Att släppa taget – om bantning

Medan jag filar på mina intentioner för 2012, dyker en klok, liten fråga upp på Träningsglädje: vad vill du släppa taget om 2012?

Det är en fråga helt i min smak. Jag ägnar mycket tid åt att just släppa taget, både i yogan och terapin, och listan över saker jag försöker släppa taget om är lång:

  • mina höga krav
  • min prestationsångest
  • min scenskam (d v s att jag skäms efter föreläsningar och framträdanden)
  • mitt curlande och min oro som mamma
  • tron att jag är mina tankar och känslor, och mycket mer.

Men om det enbart ska vara en sak som jag ska släppa taget om under 2012, får det bli:

  • bantning

Jag har anmält mig till en kurs i ”mindful eating”, som byggger på Geneen Roths teorier om intuitivt ätande. Böckerna har jag redan läst och många av mina nordamerikanska vänner har sedan länge gått över till intuitivt ätande, IE, som det brukar kallas, och slängt alla dieter i papperskorgen. Jag har länge velat pröva, men inte riktigt vågat släppa taget om min kaloriräkning och mina begränsningar. Får se om 2012 blir året då jag äntligen vågar göra det. Jag lovar inte, men min intention är att nå dit.

För övrigt tror jag att intutivt ätande kommer att komma stort i Sverige; även om tankegångarna kanske är lite för andliga för vårt kyliga, rationella, sekulära, nordiska sinne.

Nordamerika brukar ju ligga några år före oss vad gäller just olika sätt att äta. Ta till exempel lågkolhydratdieter. Jag minns hur ALLA mina amerikanska vänner följde Atkins eller South Beach Diet runt 2003 – 2004 – och nu gör INGEN det. Nu är det bara intuitivt ätande (eller, ibland, Paleo) som gäller.

Visst är det kul med trender?

Nu ska jag fortsätta att fila på mina intentioner för 2012.

Om emmasteori

Mamma till underbaraste Tonåringen. Biträdande rektor och ansvarig för kandidatutbildningen på Handelshögskolan i Stockholm, forskare, lärare och gästprofessor på Konstfack, krönikör i Dagens Industri, styrelseledamot, skribent och föreläsare - och, ja, arbetsnarkoman. Avskyr adminstration, älskar kommunikation. Kämpar hårt för att hitta balans i tillvaron.
Detta inlägg publicerades i Kropp. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar